vrijdag 1 december 2017

Toeleven naar Kerst met 'n peuter

Vorig jaar was Sam nog te klein om toe te leven naar Kerst. Natuurlijk zongen we Kerstliedjes en hebben we de het Kerstverhaal voorgelezen. Ik verwacht dat hij dit jaar er meer van zal begrijpen. Het is zo mooi om te merken hoe kleine kinderen deze dingen zo onbevangen oppakken. 

Op internet is best wel wat te vinden over Advent met kinderen. De blogs die ik volg (die kun je rechts van dit bericht lezen) hebben er bijna allemaal wel overgeschreven. Er staan super mooie ideeën bij, maar ik vind Sam er vaak nog te klein voor. 

Per jaar wil ik kijken wat er bij ons pleegzoon past. Wat zal hij begrijpen? Ik wil biddend mijn uiterste best doen om het Evangelie zo dicht mogelijk bij zijn hart en zijn gedachten te brengen. Dat is ten slotte onze taak. Alleen God kan ín zijn hart en gedachten werken. 

Voor dit jaar heb ik een plan gemaakt waarvan ik denk dat dit bij Sam past. Ik denk dat hij ervan zal genieten en het zal onthouden. 

Zingen

De meeste peuters zingen graag. Door zingen onthouden ze vaak ook veel beter. Daarom wil ik het lied 'In Bethlehems stal' aanleren. Het zijn 4 coupletten. Doel is om elke week een couplet aan te leren. Met leren bedoel ik eigenlijk; na elke maaltijd een couplet zingen. De ervaring leert dat Sam het eind van de week kan meezingen (maar dit is per kind verschillend). 

Bijbellezen

We lezen Sam voor uit de 'Kijk en Luister' serie, we gebruiken hiervan deel 1 en 2. Ik wil per week een moment nemen waarop ik speciaal hem een verhaal rondom Kerst ga voorlezen. Dit zal waarschijnlijk op zaterdag of zondag worden. 
Verhaal 1: 'De Heere Jezus wordt geboren' 
Verhaal 2: 'Wijze mannen uit het oosten'
Verhaal 3: 'Simeon en Anna in de tempel'
4e keer: herhaling door middel van platen van de vorige verhalen te bekijken. 

Tekst

Per week schrijf ik een tekst op die we na elke maaltijd herhalen. Mijn verwachting is dat Sam de tekst aan het eind van de week kent. Voor dit jaar kies ik Lukas 2: 8-11. Iedere week schrijf ik de tekst op en hang die boven de eettafel. 

Knutselen

Ik heb 3 knutselopdrachtjes gevonden waarvan ik denk dat onze pleegzoon ze kan maken met hulp. (Kleurplaat, Ster, Kerstsilhouet). En ik wil met hem koekjes maken en weggeven. 

Komend weekend ga ik hiermee starten. Het is goed om mezelf voor te houden dat niet het doel is dat Sam alle verhalen, liedjes en teksten kent. Maar het doel is dat Sam Jezus als zijn Zaligmaker leert kennen. Dan maakt niveau of verstandelijke kennis niets meer uit. 

Ik wens jullie een gezegend adventstijd! En natuurlijk mag je mijn ideetjes gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten