vrijdag 5 januari 2018

Peuterspeelzaal: ja of nee?

Toen Sam bij ons kwam wonen ben ik direct gestopt met mijn werk. (Hier kun je er meer over lezen) Heb het na een paar maanden nog wel eventjes voor af en toe een paar uurtjes per dag proberen op te pakken. Maar al snel kwamen we er achter dat het voor Sam het beste zou zijn dat ik volledig bij hem thuis zou zijn.

Ik leerde Sam steeds beter kennen. En iedere dag was ik samen met Sam. Toen hij 1,5 jaar oud was, liet iemand het woord peuterspeelzaal vallen. Mijn eerste reactie was meteen: nee, dat doen we niet, ik ben er toch gewoon voor hem thuis?! Leon zag wel wat in die peuterspeelzaal en de pleegzorgbegeleider vond het ook beter voor onze pleegzoon. 

Leon en ik zijn er samen over na gaan denken. Ondertussen ontwikkelde Sam natuurlijk ook door. Hij doet het wat vlotter zijn gemiddelde leeftijdsgenoten. Dus kwam er pluspunt 1: uitdaging. Thuis is in principe de allerveiligste plek voor Sam, maar wij kunnen hem op sociaal gebied niet alles geven. Momenteel zijn er geen broertjes of zusjes waar hij mee kan gaan spelen. Dat is dus pluspunt 2: sociaal aspect (oa spelen met leeftijdsgenoten). Wat verder natuurlijk ook positief is, is de voorbereiding op de kleuterschool. Al hoeft dat natuurlijk (in mijn ogen) niet meteen vanaf 2-jarige leeftijd. En het 4e pluspunt is het loslaten van mij. Leren om wat zelfstandiger te worden. En leren om te vertrouwen dat ik altijd weer terug kom. 


De pleegzorgbegeleider vind het belangrijk dat zijn ontwikkeling ook door de ogen van een professioneel iemand bekeken word. En dat ik wat meer ontlast wordt. Sam is een schat van een kind, maar vraagt veel energie. En omdat hij ’s middags ook niet meer slaapt heb ik hem de hele dag om me heen.

Het allergrootste probleem over de peuterspeelzaal was eigenlijk; ikzelf. Ik vind het lastig om hem los te laten. Ik vind het lastig om een nieuwe fase in te gaan. Toch moet ik die stap nemen, zeker als pleegouder. Ik moet hem kunnen loslaten, en dat weet ik heel goed met m’n verstand, alleen mijn gevoel schreeuwt er recht tegen in.

Sam gaat er genieten. Hij gaat met andere kinderen spelen. Hij kan van andere kinderen leren. Hij kan van de juf leren. Hij zal met grote verhalen thuis komen. Hij krijgt de uitdaging die hij nodig heeft. Voor hem zal de overstap naar de basisschool minder groot zijn. 

We, Sam en ik, gaan het gewoon doen!

En wat hebben jullie besloten voor jullie peuter?

1 opmerking:

  1. Heel goed meid! Het gaat vast goed komen! Hier hebben we altijd veel plezier gehad van de peuterspeelzaal. De meiden vonden het super. Het maakt de overgang naar school inderdaad makkelijker. Misschien ook voor jezelf makkelijker omdat je dan al iets gewend bent om hem weg te brengen. Als is het nu maar voor een dagdeel. En als hij daar dan is ga je dus niet je huis poetsen hé! Neem lekker de tijd voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen