vrijdag 4 mei 2018

Zomaar 'n dag (4)

Vandaag (op moment van schrijven) is het donderdag. De dag begon lekker op tijd. Voor 7 uur stond Sam al aan ons bed. En dat vind ik niet erg, ik heb genoeg plannen voor vandaag. Na een kwartier knuffelen gaan Sam en ik uit bed. Leon is ons al een paar stappen voor, hij moet op tijd vertrekken naar zijn werk. Met Sam erbij gaat het gewoon niet zo super vlug, dus wij doen het altijd iets relaxter. 

Sam kleed zich tegenwoordig voor een groot gedeelte zelf aan. Ik moet hem nog wel vaak helpen. Maar vind het zo leuk om te zien hoe hij zijn uiterste best doet om het zelf te doen. 

Na het ontbijt beginnen we met een leuk klusje. We bakken koekjes. Ik krijg bezoek vanmorgen, maar we hebben geen koek meer in huis. Terwijl de mixer op volle toeren draait en ik me omdraai, mikt Sam de vaatdoek in de beslagkom. Echt...soms kom je ogen te kort! Gelukkig geen schade en de vaatdoek was nog schoon. Sam en ik erg geschrokken, want de mixer deed er echt raar van. Nadat de koekjes uit de oven komen, breng ik Sam naar de peuterspeelzaal. Hij gaat echt met plezier, zo fijn!

Thuisgekomen heb ik een tijdje voor mezelf. Ik ruim wat op. En voordat ik het weet gaat de bel. Bezoek van pleegzorg. Die gesprekken plan ik vaak op de ochtend dat Sam weg is, hij gaat veel te veel van de gesprekken snappen. Na 1,5 uur ben ik weer alleen. Mijn hoofd vol met gedachten, over wat ik heb gezegd en wat anderen zeiden. Meestal helpt daar maar één ding voor: werken met de handen. Ik heb nog een uur, precies genoeg om de badkamer schoon te maken. 

Ik haal Sam op bij de peuterspeelzaal. Thuis gekomen lunchen we. Allemaal restjes. Restje kaas-uibrood en ik maakte van een restje zuurkoolstamppot bladerdeeghapjes. Ik had dat laatste ergens gelezen. Het smaakte prima. Verder een schaaltje fruit, rucola, komkommer en kaas. Vandaag hebben we restjesdag. 


Na de lunch leg ik Sam op bed. Hij slaapt niet, maar heeft wel even een prikkelarme omgeving om tot rust te komen. Zelf ruim ik de tafel van de lunch op en lees ik nog een stukje uit een boek. De rest van de middag verloopt vrij rustig. Sam speelt eerst een tijdje binnen, daarna drinken we wat en gaan nog even naar buiten. De rest van de middag speelt Sam heerlijk buiten. 

Als avondeten hebben we weer restjes. De zuurkoolstamppot. Ooit ingevroren. Ik wist niet goed wat ik ermee aan moest. Maar nu we de vriezer aan het leegeten zijn en Leon vanavond niet thuis is, moest ik het maar eens proberen. Bij de lunch had ik er bladerdeeghapjes van gemaakt. Nu mengde ik er een ei en paneermeel doorheen. Maakte er (zo goed als dat lukte) 'hamburgertjes' van. Smaakte goed (lekkerder dan dat het eruit ziet)! En als toetje aten we ananas, daar is Sam dol op. 




Na het etenstijd hebben Sam en ik samen opgeruimd. Met de nodige strubbels. Ik was best blij dat 'ie weer lekker onder de wol lag. Ik hou ontzettend veel van hem, maar aan het eind van de dag is mijn energie ook een eind op. 

Leon komt vanavond laat thuis. Dus ik heb vanavond alle tijd aan mezelf! Ik werk mijn blog nog wat bij en pak nog een boek. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten